tisdag 2 oktober 2012

Ta hand om ditt hår

Jag har själv exprimenterat såååå mkt med mitt hår under flera år och haft alla möjliga färger, men de kommer en dag då håret säger ifrån.
När jag tog ur mitt löshår i början på året som jag endast haft i i ca 3 månader så va de nog. Kort, slitet, poröst, TUNT, skadat hår, inte alls en trevlig syn, plus att mycket hår försvann när jag tog bort vaxet.

Idag så är mitt hår heeelt underbart.
Jag går regelbundet, var 3e månad ibland lite tidigare beroende på hur håret mår, till en och samma frisör på Hair and face i St Per gallerian hos Reza (uppsala). Kan starkt rekommendera honom!!! Det känns skönt att alltid ha honom för han vet hur mitt hår såg ut precis när jag kom till honom, med andra ord Katastrof och han säger själv att det är helt sjukt hur mitt hår har blivit så bra på så kort tid. :D Mitt hår har fått tillbaka den enorma tjockleken, kvaliteen.... det ser mer levande ut!

Såhär sköter jag mitt hår:
Jag använder aldrig saxen hos frisören som tunnar ut håret, BIG NONO för mig.
Klipper ca 1,5-2 cm var 3e månad hos Reza och brukar oftast slinga håret samtidigt då, men Bara utväxten.
Tvättar håret 1 gång i veckan, MAX 2.
Blir håret flottigt så sprayar jag i torrschampoo, endast i hårbotten.
Använder inpackning en gång i veckan.
Har alltid i maroccanoil i fuktigt hår sedan sprayar jag i värmeskydd.
Jag fönar håret BARA när jag måste. Och fönar jag det så använder jag en rund borste som gör att jag plattar till håret samt skruvar in topparna istället för att använda plattången.
Plattången använder jag bara i väldigt speciella tillfällen då jag kan göra lockar med den samtidigt.
Borstar inte håret om jag verkligen inte behöver, isåfall börjar jag nerifrån och går uppåt.
Sover med fläta eller knut. Ibland slarvar jag lite, får bli bättre på det.
Jag använder heller inte vax eller något sånt, hårspray kan hända att jag har i lite om jag ska ut och festa och då använder jag hårspray från björn axen, men oftast så låter jag håret vara utan.
Och jag använder INTE löshår, den största förbannelsen över våra hår!!!!


Detta är mina tips, sen kanske inte det funkar på alla.. Man får prova sig fram lite. Men tänk bara på att håret blir inte bra på en gång, utan det kanske tar ett tag. Sen, köp hellre ett litet dyrare schampoo och balsam som är drygare och håller längre, än att köpa tex head and shoulders som tar slut på en vecka. I längden tjänar du på det plus att ditt hår mår bättre.

Jag använder mig utav:
Schampoo/balsam från Joico för torrt hår - blåa flaskor
Schampoo/balsam från Joico för klyvna hårtoppar - bruna flaskor (har ingen bild på dem då dem står hemma hos richard)
Inpackning K-pak Joico för torrt och skadat hår - brun tub.
Inpackning Joico för torrt, tjockt, grovt och frissigt hår - blå tub.
Leave in från Redken för skadat hår samt fungerar som ett värmeskydd.
Maroccanoil - brun glasflaska
Värmeskydd från Toni&Guy- vit sprayflaska
Torrschampoo - rosa flaska

Detta har såklart kostat mig lite, men helt klart värt det. Men jag har då istället fått dra in på andra saker för att ha råd, men jag har känt att detta har varit viktigt för mig så då är det bara att bestämma sig för vad man skall göra.

Mitt mål är att få till svanken och ha lite lite uppklippt. Får väl se hur lång tid de tar, haha!=) Den som väntar på nå gott som man brukar säga...

En bra sida är lyko.se där dem oftast brukar ha lite kampanjer. Dem som är studenter får även studentrabatt. Mina stora pumpar schampoo/balsam köpte jag hos frisören för ca 500kr/par.

Hoppas det varit till nån hjälp! ta hand om erat hår för gudsskull! =)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar